“Tequila” to jacht wyjątkowo piękny. Gdy tylko zobaczyłem pierwszego “Beckera 27” wiedziałem, że trafiłem na coś niezwykłego. Jako “ćwiartka” z lat 70-ych ubiegłego stulecia, ma smukłe dziób i rufę, spore nawisy, okrągłe wypukle burty, niewysoką nadbudówkę i umiarkowaną wolną burtę. Oczywiście oznacza to małą wysokość stania w kabinie. Oznacza też mało wygodny forpik: ze zbyt wysoko położoną, wąską w nogach i niskim “sufitem” podwójną koją. Innym problemem są skrajnie wąskie półpokłady, najlepiej w morzu w ogóle z kokpitu nie wychodzić. Po to zresztą wszystkie liny po za refliną są sprowadzone do kokpitu.
Za to sam kokpit jest niezwykle wygodny, obszerny, schowany za wysokimi falochronami, o idealnie dobranych nachyleniach i profilach siedzeń, oparć i podłogi, wygodnej szerokości wanny – umożliwiającej wygodne stanie ale też i wygodne zaparcie się na przechyle. Bardzo wygodnie też się śpi na prawoburtowej koi w mesie i w hundce. W sumie dysponuję czterema miejscami sypialnymi. Mesa, zaopatrzona w obrotowy, bardzo poręczny stół i zapewnia swobodnie miejsce dla pięciu lub sześciu osób. Kambuz i szafki także sobie chwalę, choć trzeba pamiętać, że to mały jacht, więc warunki do gotowania na fali są żadne.
“Tequila” żegluje zgrabnie na fali, chodzi ostro do wiatru i przy prawidłowym ustawieniu żagli niemal nie wymaga ingerencji sternika. Jest przy tym bardzo zwrotna, a zacieśnioną cyrkulację w lewo na silniku można wykonać na długości łódki.
W roku 2018 jacht przeszedł odbudowę wnętrza, niemal cała zabudowa jest nowa, a reszta po renowacji, szalunki burt i sufitu są także nowe. Została wykonana w całości nowa instalacja elektryczna, ledowe oświetlenie oraz zamontowano radioodbiornik samochodowy i głośniki. W 2020 dodałem “kaczy dziób”, a w 2021 zamomtowałem nowe radio Standard Horizon z GPS.
“TEQUILA” Informacje podstawowe
Typ. Becker 27
Rok. bud. 1974???
dł. całk. 8,12 m
dł. LW 6,45 m
szerokość 2,74 m
zanurzenie 1,43 m
informacje ogólne
znak na żaglu
konstruktor Harry Becker
rok konstrukcji 1974
stocznia BK Marin
kraj pochodzenia Szwecja
produkowany do roku 1981
liczba zbudowanych do 1981 400
certyfikat CE nie
silnik Yanmar YSE8
moc 8 KM (5,88 kW)
zapas paliwa 20 litrów
zużycie paliwa wg.instr 1,4 dm3/h
zużycie paliwa realnie 0,8 dm3/h
prędkość maks. na silniku 5,5 kn
wyporność projektowa 2 310 kg
zanurzenie 1,43 m
materiał balastu ołów
ciężar balastu 1 000 kg
wsp. balastowy 43 %
pow. zwilżona 27,31 m2
LWL w stopach 21,16 ft
Teoretyczna prędkość maks
C*sqrLWL 1,34*4,6 = 6,16 kn
wysokość stania 1,62 m
koje 5
kambuz tak
WC (zmieniony na chemiczny) 1
zbiornik wody, (miękki, zlikwidowany) 80 dm3
regatowy 1/4-tonner IOR
takielunek
typ takielunku topowy
wysokość masztu nad lustrem wody 11,2 (m, z wiatromierzem 11,5 m)
grot 12,0 m2
fok/sztaksel 14,8 m2
fok sztormowy 8,0 m2
genua 21,0 m2
spinaker 57,0 m2
DH-88 5,75
LYS 1
wymiary żagli
P 8,72 m
E 2,60 m
T 10,12 m
LP 4,80 m
J 3,20 m
SL 10,00 m
SMW 5,76 m
SPL 3,20 m
wymiary olinowania ruchomego wg. folderu
długość średnica
fał grota 23,1 m 8 mm
fał foka/genuy 23,1 m 8 mm
f ał spinakera 23,1 m 8 mm
szot foka 8,1 m 10 mm
szot genuy 8,1 m 10(8) mm
szot grota 20,3 m 10 mm
topenanta 17,9 m 10(8) mm
obciągacz liku przedn. 2,6 m 8 mm
obciągacz bomu 5,2 m 8 mm
napinacz liku po bomie 5,2 m 8 mm