ŻEGLOWANIE

Tu jest miejsce przewidziane dla artykułów o żeglowaniu. O wyborze tras, przygotowaniu rejsu, jachtu i załogi, o prowadzeniu jachtu. Powinno to mieć najmocniej “poradnikowy” charakter na całej stronie, będzie tak jednak tylko wtedy, gdy otrzymam od Czytelników polemiki z tym, co piszę, a także pytania o Waszych oczekiwaniach. 

Jestem przeciwnikiem obowiązkowych szkoleń “na patent”, bezmyślnemu zaliczaniu – natomiast uważam, ze człowiek wolny powinien być odpowiedzialny – a to oznacza, że trzeba samemu się uczyć i doskonalić.Żeglarstwo nie jest trudne, dostępne jest właściwie dla każdego, jednak pamiętajmy: BAŁTYK NIE JEST PO KOLANA! Na morze zabieramy naszych znajomych i bliskich i mamy obowiązek zapewnić im minimum ryzyka. A nawet, gdybyśmy pływali w pojedynkę, to w razie kłopotów i wzywania pomocy, narażamy zdrowie i życie ratowników.

Namawiam też do lektury książekLista poradników i przewodników polecanych przeze mnie jest tutaj.

Tu znajdują się MAPKI KULIŃSKIEGO

PIERWSZY MORSKI REJS SKIPPERA

Na internetowych forach co jakiś czas powraca temat przygotowanie się do pierwszego kapitańskiego rejsu. Padają pytanie na czym płynąć, dokąd, o jakiej porze roku, z kim, czy trzeba się jakoś specjalnie przygotować.

Złośliwy powiedziałby: „Za moich czasów, jak ktoś dochodził do stopnia kapitana (a tylko taki upoważniał do samodzielnego prowadzenia rejsów morskich), to umiał tyle, że nie musiał zadawać takich pytań. Po prostu wiedział, że jest gotowy i wiedział co robić i jak się zachować”….Czytaj dalej.

TWORZENIE LISTY PROWIANTOWEJ

„Armia maszeruje na żołądkach” – miał powiedzieć Napoleon. Bóg wojny miał w swoich diagnozach wiele racji, przy czym powiedzenie to należy bezwzględnie odnieść do żeglarstwa. Jeśli pływamy przyjemnościowo to smaczne jedzenie i napoje są jednym z niezbywalnych elementów przyjemności. Jeśli morze wymaga od nas dużego, czasem ekstremalnego wysiłku, to wikt jest podstawą zachowania kondycji. A w trudnej pogodzie, kiedy morale załogi spada, kaloryczne, ciepłe jedzenie staje się elementem budującym odporność psychiczną. czytaj dalej, znajdziesz też szablon listy prowiantowej w Excelu.

JAK TO WŁAŚCIWIE JEST Z TYM PIERWSZEŃSTWEM

Na pewnym forum internetowym tak rozpoczęła się jedna z wielu dyskusji poświęconych prawu drogi:

– Jak to właściwie jest z tym pierwszeństwem na wodzie, kto je ma, a kto musi ustąpić. Mniejsza jednostka, czy większa?

– Najlepiej jak spytasz prawnika o konkretny przypadek. Ustępować to nikt nie musi, tylko do kolizji dochodzić nie powinno.

A dalej było już i śmiesznie i strasznie, podobnie bywa co jakiś czas.  A wypowiadają się nie tylko żeglarscy debiutanci, zdarza się, że i „opatentowani” sternicy, którzy mogą prowadzić jachty po morzu i stanowić wzór dla adeptów. W jednej z dyskusji całkiem heretyckie poglądy wygłaszał też zawodowy oficer z floty handlowej. Spróbujmy więc sobie uporządkować parę elementarnych wiadomości, najpierw dotyczących samych przepisów prawa drogi, a dalej dobrej praktyki ich stosowania na małym jachcie. …. Czytaj dalej.

PRZETRWAĆ WE MGLE

Żegluję już ładne parę lat i co prawda czuję zawsze dla morza respekt ale nie pamiętam strachu przed morzem. Jest jeden wyjątek: biała lub szara wilgotna masa spowijająca jacht, tak, że dziób ledwo widać, dookoła słychać przemieszczający się warkot silników, jakieś syreny, buczenia, wszystkie te dźwięki dochodzą zewsząd i znikąd, wiatr ucichł, żagle obwisły, silnik nie startuje… zaraz coś w nas wjedzie… MGŁA!

Nie ma chyba gorszej rzeczy dla skippera. Lecz przecież żeglować trzeba, i my i ONI, tam na tych wielkich pędzących statkach. Jak bezpiecznie przetrwać we mgle? … Czytaj dalej.

O DZIENNIKU JACHTOWYM 

Zrobiłem sobie własny szablon dziennika jachtowego.Co prawda sam go nie używam ale może komuś się przyda.

NA WYPADEK KŁOPOTÓW, CZYLI JAK WEZWAĆ NA POMOC KAWALERIĘ

Zacząłem pisać o radzeniu sobie z kłopotami, w tym o WZYWANIU POMOCY.  Temat zamierzam kontynuować.

WIADOMOŚCI ŻEGLARSKIE I OSTRZEŻENIA NAWIGACYJNE

Czyli o bezpłatnym dostępie do ważnych dla skippera informacji.

METEOROLOGICZNE PRZEDSZKOLE

Meteorologia to sztuka tajemna. W dzisiejszych czasach jednak, w dobie Internetu, smartfonów i informatyki, uzyskanie wiarygodnej prognozy jest dziecinnie proste. Piszę o moich osobistych w tym zakresie przyzwyczajeniach.

MAŁY TRAKTACIK O GRZECZNOŚCI

Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą. Piszę o zwyczajach i obyczajach, tych wynikających z codziennej kultury współistnienia z bliźnimi i tych tradycyjnych, pochodzących jeszcze z dawnych flot żaglowców.

PRZYGOTOWANIE DO MANEWRÓW PORTOWYCH W POJEDYNKĘ

Często można zaobserwować manewry portowe całkiem licznych załóg, które nie radzą sobie, aby zdążyć z wykonaniem wszystkich czynności. Lepiej wychodzi to na przykład parom emerytów – tak powszechnie żeglującym pod banderami naszych bałtyckich sąsiadów, a i coraz częściej pod biało-czerwoną.

Jak zatem można poradzić sobie w pojedynkę, jeśli liczne składy nie nadążają?

WYPADKI JACHTÓW

…Jesienią 2020 roku kapitan Janusz Zbierajewski postanowił, jak sam mówi, wziąć sprawy w swoje ręce. Podjął publikację na stronie http://www.wypadkijachtow.pl kompletu orzeczeń Izb Morskich i raportów PKBWM dotyczących wypadków jachtów i na jachtach. Strona jest ciągle w rozbudowie. Sam „Zbieraj” i garstka wolontariuszy przepisuje kolejne dokumenty, powiększając bazę danych. Czytaj dalej