Moja check lista

Check lista przed zakupem łódki  PLIK .doc DO POBRANIA

KADŁUB

miejsce i rok budowy, numer stoczniowy
czy są jakieś widoczne uszkodzenia, otarcia laminatu – gdzie
czy są „pajęczynki” na laminacie – gdzie
czy były jakieś naprawy skorupy albo pokładu (dolaminowania, dziury łatane itp.) co, gdzie, jak
czy były jakieś naprawy lub wzmocnienia wiązań i usztywnień kadłuba – co gdzie, jak
gdzie cieknie (zawory, dławica, styk pokład-burta, włazy, kluza kotwiczna, inne miejsca – jakie?)
jakie są zawory w dnie i burtach (typ, rozmiar, stan)
jaki jest stan śrub (sworzni) balastu, czy były wyjmowane i sprawdzane, kiedy?
jaki jest stan mocowania sztagownika i podwięzi olinowania stałego, czy były demontowane i naprawiane
jaki jest stan mocowania wyposażenia pokładowego (knagi, kabestany, szyny, kluzy) czy nie są osłabione
jaki jest stan powłok malarskich – czym malowana część podwodna
jaki jest stan klap, pokryw i zejściówki – szczelność, stan zawiasów i zamków
stan okien, czy przejrzyste, spękane, szczelne
jakość i stan powierzchni przeciwślizgowych, ogólne zabrudzenia pokładu
ilość i stan wlewów, czym się otwiera
stan odpływów z kokpitu
stan urządzenia sterowego, luzy, konstrukcja i stan płetwy, mocowanie płetwy, stan i mocowanie do kadłuba ostrogi

WYPOSAŻENIE POKŁADOWE

jakiego typu i wielkości jest kotwica, jak mocowana do kadłuba, jaki łańcuch (kaliber, długość), jaka lina (średnica, materiał, długość)
czy jest kotwica zapasowa, jaka
ilość i stan kabestanów, rodzaj, przełożenie, ilość i stan korb,
stan relingu –linek, czy linki są w „koszulkach”, stójek, koszy, mocowanie do pokładu
pompy zęzowe, jakie, gdzie, w jakim stanie, handszpaki
czy jest life-lina
knagi i pachołki, stan, rozmieszczenie,
wózki szotowe, szyny, mocowanie szotów

MASZT, ŻAGLE, LINY

wiek masztu (oraz bomu) i jego stan, czy są mikropęknięcia, uszkodzone nity, likszpara,
olinowanie stałe, stan, materiał, średnice, okucia, czy jest olinowanie półstałe (sztag wypinany)
głowica, zaczepy, bloki i krążki, czy są powyrabiane
czy maszt stoi na pokładzie, czy przechodzi przez pokład, stan ew. uszczelnień, jak jest podparty maszt,
czy w maszcie jest instalacja elektryczna, jaki wiek i jaki stan, czy są „nieczynne” lub uszkodzone kable
spinakerbom
fały, refszkentle
winda, kabestan falowy
obciągacz bomu
topenanta
jakie są żagle (nazwy, powierzchnie, materiał, gramatura, wiek, stan, pokrowce)
szoty, bloki itp.
typ, wiek i stan rolera, jak prowadzony i mocowany jest „kontraszot” rolera, czy jest jakaś dokumentacja, instrukcja rolera
typ, miejsce zamocowania reflektora radarowego
regulacja napięcia aftersztagu

SILNIK, NAPĘD, ELEKTROWNIA

typ, moc, rok produkcji, numer seryjny silnika
w jakim języku i jak kompletna jest instrukcja
kiedy (ile motogodzin) był ostatni remont kapitalny
jakie były ostatnio drobniejsze naprawy, zawory, uszczelki, wtryski itp.
rozrząd pasek, czy łańcuch, kiedy zmieniany, co jaki czas zmiana
stan pasków klinowych
średnie zużycie paliwa według własnych doświadczeń, osiągana prędkość maksymalna, prędkość ekonomiczna
usytuowanie, pojemność, stan (korozja) i czystość zbiornika paliwa, jak wygląda ssak
przy jakim przechyle silnik może pracować,
odstępy między przeglądami i wymianami oleju, ilość oleju na jedno wlanie, rodzaj oleju, czy spala olej, ile
czy są widoczne wycieki, „pocenia”
czy są kłopoty z rozrusznikiem, rozruchem, kiedy naprawiany był bendiks, czy jest rozruch na korbę, jak łatwy
czy były jeszcze jakieś awarie, naprawy
jaki i jakiej mocy jest alternator, jaki prąd podaje, czy obciążą w widoczny sposób silnik
mocowanie do fundamentu, stan śrub i podkładek, czy fundament nie jest uszkodzony
zęza silnikowa, czy wydzielona, czy wylewa się z niej, czy czysta, jak pompowana
przekładnia, sprzęgło, typ, stan, jakie naprawy były, czy wymagany jest olej, jaki, jak często zmiany
stan dźwigni i cięgieł zmiany biegów, czy są luzy, odkształcenia, korozja, zapieczone łączniki
stan wału (wżery, bicie, luzy poosiowe), łożysk, dławicy (szczelność, smarowanie, korozja)
śruba, wielkość, typ, stan powierzchni łopat, stan mocowania, ochrona antykorozyjna
wydech, stan, korozja, szczelność,
chłodzenie, szczelność, stan poboru zza burty, stan pompy, czy się zamyka przy odstawionym silniku i jak,
rozmieszczenie, stan i rodzaj wskaźników (temperatura, obroty, paliwo, motogodziny, ładowanie
czy są jakieś części zapasowe do silnika i przekładni
kto serwisuje silnik, namiary, czy godny rekomendacji
jakie narzędzia dla silnika i elektryki
tablica rozdzielcza, wiek, przyrządy pomiarowe, wyłączniki, stan, korozja, oznaczenie obwodów, jaki kłopoty sprawia
prostownik, kable, wtyczki
gniazdo 12V
akumulatory, typ, wiek, pojemność nominalna, stan, ilość, podział na obwody, czy brak pojemności
oświetlenie wnętrza, ile punktów, jakich, stan
światła nawigacyjne, jakie, ile, moc, rozmieszczenie, stan
oświetlenie pokładu, ew. szperacz
wiązki kabli, czy są oznakowane, czy są jakieś „martwe”, zbędne, czy obserwuje się zamakanie lub przebicia
jakie zasilanie dla elektroniki nawigacyjnej ile Ah do dyspozycji
ile Ah pobiera instalacja w ciągu doby, ile ładowania akumulatorów potrzeba
czy jest zaprzyjaźniony elektryk, który zna instalację, namiary, czy godny polecenia
czy jest ogrzewanie, jakie, jakie ma słabości

WYPOSAŻENIE WNĘTRZA, KAMBUZ, DROBNE WYPOSAŻENIE

ilość i stan miejsc do spania, materace, pokrowce –stan, wiek
stan drzwiczek schowków i szafek, zamknięcia, zawiasy
zbiornik wody, instalacja wody słodkiej, zawory, pompki,
WC, stan, zawory, pompa, odprowadzenie, ew. zbiornik na fekalia, pojemność, usytuowanie, stan, pompa,
instalacja wody zaburtowej, pompki, zawory, zlewozmywak,
kambuz, typ kuchenki, wiek, stan, jakie części trzeba dokupywać, jakie czynności konserwacyjne, paliwo (zużycie), zbiornik, czy jest instrukcja, jakim języku
garnki, naczynia, co, ile
stół messowy, stan, stabilność
stół nawigacyjny
stan podłóg, łatwość ich demontażu, dostęp do zęzy, śliskość, powłoki lakiernicze,
stan wyklejek i szalunków burt i sufitu
stan ścianek, przegród i innych elementów drewnianych, malowanie
ogólna czystość wnętrza

WYPOSAŻENIE BOSMAŃSKIE I RATUNKOWE

jakie narzędzia i wyposażenie jest
·        wiadro
·        czerpak
·        bosak
·        wytyk do łapania bojek
·        cumy, ile, jakie
·        odbijacze, ile, jakie
·        tenty
·        szprycbuda
·        zapasowe cumy
·        zapasowe szoty i bloki
·        miska
·        szczotki
·        wąż do wody
·        lejek
·        wycieraczka
·        rzutka
·        skrzynka bosmańska, jakie narzędzia
·        ławka bosmańska
·        sonda
·        listwy do grota
·        flagsztok
·        bandera
·        banderki innych krajów
·        flagi kodu
tratwa, jaka, ważność atestu
koła ratunkowe, ile jakie
pławka i tyczka do koła i linka do koła
pasy ratunkowe lub kamizelki, ile, jakie, atest
szelki – uprzęże
pławka dymna
rakiety

WYPOSAŻENIE NAWIGACYJNE

log
echosonda
wiatromierz
GPS
autopilot
kompas, jak mocowany
radioodbiornik
UKF – jaka, czy jest DSC
instrukcje do elektroniki, w jakim języku
zegar
barometr
termometr
ręczniak UKF
radiopława
mapy
inne wydawnictwa
drobny sprzęt, ekierki, cyrkle, latarka

KOSZTY, DOKUMENTY

czy jest łoże pod jacht i plandeka do zimowania
jakie dokumenty posiada jacht: dowód własności, polisa, św. rejestracji, pozwolenie radiowe
czy są jakieś plany, rysunki, projekty żagli, olinowania
koszty całorocznego postoju w przystani (lato, zima) co w tym jest (boks na sprzęt, przechowanie łoża, prąd, woda, dozór)
koszty wodowania/wyjęcia z wody
koszty polisy na Bałtyk
czy są jeszcze jakieś stałe koszty (przeglądy, certyfikaty, podatki, rejestracje)
koszt rutynowego przeglądu silnika
szacunkowy koszt rocznego zakupu drobnych części i dupereli
WSZYSTKO INNE, O CO ZAPOMNIAŁEM ZAPYTAĆ