Check lista przed zakupem łódki PLIK .doc DO POBRANIA
KADŁUB |
miejsce i rok budowy, numer stoczniowy |
czy są jakieś widoczne uszkodzenia, otarcia laminatu – gdzie |
czy są „pajęczynki” na laminacie – gdzie |
czy były jakieś naprawy skorupy albo pokładu (dolaminowania, dziury łatane itp.) co, gdzie, jak |
czy były jakieś naprawy lub wzmocnienia wiązań i usztywnień kadłuba – co gdzie, jak |
gdzie cieknie (zawory, dławica, styk pokład-burta, włazy, kluza kotwiczna, inne miejsca – jakie?) |
jakie są zawory w dnie i burtach (typ, rozmiar, stan) |
jaki jest stan śrub (sworzni) balastu, czy były wyjmowane i sprawdzane, kiedy? |
jaki jest stan mocowania sztagownika i podwięzi olinowania stałego, czy były demontowane i naprawiane |
jaki jest stan mocowania wyposażenia pokładowego (knagi, kabestany, szyny, kluzy) czy nie są osłabione |
jaki jest stan powłok malarskich – czym malowana część podwodna |
jaki jest stan klap, pokryw i zejściówki – szczelność, stan zawiasów i zamków |
stan okien, czy przejrzyste, spękane, szczelne |
jakość i stan powierzchni przeciwślizgowych, ogólne zabrudzenia pokładu |
ilość i stan wlewów, czym się otwiera |
stan odpływów z kokpitu |
stan urządzenia sterowego, luzy, konstrukcja i stan płetwy, mocowanie płetwy, stan i mocowanie do kadłuba ostrogi |
WYPOSAŻENIE POKŁADOWE |
jakiego typu i wielkości jest kotwica, jak mocowana do kadłuba, jaki łańcuch (kaliber, długość), jaka lina (średnica, materiał, długość) |
czy jest kotwica zapasowa, jaka |
ilość i stan kabestanów, rodzaj, przełożenie, ilość i stan korb, |
stan relingu –linek, czy linki są w „koszulkach”, stójek, koszy, mocowanie do pokładu |
pompy zęzowe, jakie, gdzie, w jakim stanie, handszpaki |
czy jest life-lina |
knagi i pachołki, stan, rozmieszczenie, |
wózki szotowe, szyny, mocowanie szotów |
MASZT, ŻAGLE, LINY |
wiek masztu (oraz bomu) i jego stan, czy są mikropęknięcia, uszkodzone nity, likszpara, |
olinowanie stałe, stan, materiał, średnice, okucia, czy jest olinowanie półstałe (sztag wypinany) |
głowica, zaczepy, bloki i krążki, czy są powyrabiane |
czy maszt stoi na pokładzie, czy przechodzi przez pokład, stan ew. uszczelnień, jak jest podparty maszt, |
czy w maszcie jest instalacja elektryczna, jaki wiek i jaki stan, czy są „nieczynne” lub uszkodzone kable |
spinakerbom |
fały, refszkentle |
winda, kabestan falowy |
obciągacz bomu |
topenanta |
jakie są żagle (nazwy, powierzchnie, materiał, gramatura, wiek, stan, pokrowce) |
szoty, bloki itp. |
typ, wiek i stan rolera, jak prowadzony i mocowany jest „kontraszot” rolera, czy jest jakaś dokumentacja, instrukcja rolera |
typ, miejsce zamocowania reflektora radarowego |
regulacja napięcia aftersztagu |
SILNIK, NAPĘD, ELEKTROWNIA |
typ, moc, rok produkcji, numer seryjny silnika |
w jakim języku i jak kompletna jest instrukcja |
kiedy (ile motogodzin) był ostatni remont kapitalny |
jakie były ostatnio drobniejsze naprawy, zawory, uszczelki, wtryski itp. |
rozrząd pasek, czy łańcuch, kiedy zmieniany, co jaki czas zmiana |
stan pasków klinowych |
średnie zużycie paliwa według własnych doświadczeń, osiągana prędkość maksymalna, prędkość ekonomiczna |
usytuowanie, pojemność, stan (korozja) i czystość zbiornika paliwa, jak wygląda ssak |
przy jakim przechyle silnik może pracować, |
odstępy między przeglądami i wymianami oleju, ilość oleju na jedno wlanie, rodzaj oleju, czy spala olej, ile |
czy są widoczne wycieki, „pocenia” |
czy są kłopoty z rozrusznikiem, rozruchem, kiedy naprawiany był bendiks, czy jest rozruch na korbę, jak łatwy |
czy były jeszcze jakieś awarie, naprawy |
jaki i jakiej mocy jest alternator, jaki prąd podaje, czy obciążą w widoczny sposób silnik |
mocowanie do fundamentu, stan śrub i podkładek, czy fundament nie jest uszkodzony |
zęza silnikowa, czy wydzielona, czy wylewa się z niej, czy czysta, jak pompowana |
przekładnia, sprzęgło, typ, stan, jakie naprawy były, czy wymagany jest olej, jaki, jak często zmiany |
stan dźwigni i cięgieł zmiany biegów, czy są luzy, odkształcenia, korozja, zapieczone łączniki |
stan wału (wżery, bicie, luzy poosiowe), łożysk, dławicy (szczelność, smarowanie, korozja) |
śruba, wielkość, typ, stan powierzchni łopat, stan mocowania, ochrona antykorozyjna |
wydech, stan, korozja, szczelność, |
chłodzenie, szczelność, stan poboru zza burty, stan pompy, czy się zamyka przy odstawionym silniku i jak, |
rozmieszczenie, stan i rodzaj wskaźników (temperatura, obroty, paliwo, motogodziny, ładowanie |
czy są jakieś części zapasowe do silnika i przekładni |
kto serwisuje silnik, namiary, czy godny rekomendacji |
jakie narzędzia dla silnika i elektryki |
tablica rozdzielcza, wiek, przyrządy pomiarowe, wyłączniki, stan, korozja, oznaczenie obwodów, jaki kłopoty sprawia |
prostownik, kable, wtyczki |
gniazdo 12V |
akumulatory, typ, wiek, pojemność nominalna, stan, ilość, podział na obwody, czy brak pojemności |
oświetlenie wnętrza, ile punktów, jakich, stan |
światła nawigacyjne, jakie, ile, moc, rozmieszczenie, stan |
oświetlenie pokładu, ew. szperacz |
wiązki kabli, czy są oznakowane, czy są jakieś „martwe”, zbędne, czy obserwuje się zamakanie lub przebicia |
jakie zasilanie dla elektroniki nawigacyjnej ile Ah do dyspozycji |
ile Ah pobiera instalacja w ciągu doby, ile ładowania akumulatorów potrzeba |
czy jest zaprzyjaźniony elektryk, który zna instalację, namiary, czy godny polecenia |
czy jest ogrzewanie, jakie, jakie ma słabości |
WYPOSAŻENIE WNĘTRZA, KAMBUZ, DROBNE WYPOSAŻENIE |
ilość i stan miejsc do spania, materace, pokrowce –stan, wiek |
stan drzwiczek schowków i szafek, zamknięcia, zawiasy |
zbiornik wody, instalacja wody słodkiej, zawory, pompki, |
WC, stan, zawory, pompa, odprowadzenie, ew. zbiornik na fekalia, pojemność, usytuowanie, stan, pompa, |
instalacja wody zaburtowej, pompki, zawory, zlewozmywak, |
kambuz, typ kuchenki, wiek, stan, jakie części trzeba dokupywać, jakie czynności konserwacyjne, paliwo (zużycie), zbiornik, czy jest instrukcja, jakim języku |
garnki, naczynia, co, ile |
stół messowy, stan, stabilność |
stół nawigacyjny |
stan podłóg, łatwość ich demontażu, dostęp do zęzy, śliskość, powłoki lakiernicze, |
stan wyklejek i szalunków burt i sufitu |
stan ścianek, przegród i innych elementów drewnianych, malowanie |
ogólna czystość wnętrza |
WYPOSAŻENIE BOSMAŃSKIE I RATUNKOWE |
jakie narzędzia i wyposażenie jest |
· wiadro |
· czerpak |
· bosak |
· wytyk do łapania bojek |
· cumy, ile, jakie |
· odbijacze, ile, jakie |
· tenty |
· szprycbuda |
· zapasowe cumy |
· zapasowe szoty i bloki |
· miska |
· szczotki |
· wąż do wody |
· lejek |
· wycieraczka |
· rzutka |
· skrzynka bosmańska, jakie narzędzia |
· ławka bosmańska |
· sonda |
· listwy do grota |
· flagsztok |
· bandera |
· banderki innych krajów |
· flagi kodu |
tratwa, jaka, ważność atestu |
koła ratunkowe, ile jakie |
pławka i tyczka do koła i linka do koła |
pasy ratunkowe lub kamizelki, ile, jakie, atest |
szelki – uprzęże |
pławka dymna |
rakiety |
WYPOSAŻENIE NAWIGACYJNE |
log |
echosonda |
wiatromierz |
GPS |
autopilot |
kompas, jak mocowany |
radioodbiornik |
UKF – jaka, czy jest DSC |
instrukcje do elektroniki, w jakim języku |
zegar |
barometr |
termometr |
ręczniak UKF |
radiopława |
mapy |
inne wydawnictwa |
drobny sprzęt, ekierki, cyrkle, latarka |
KOSZTY, DOKUMENTY |
czy jest łoże pod jacht i plandeka do zimowania |
jakie dokumenty posiada jacht: dowód własności, polisa, św. rejestracji, pozwolenie radiowe |
czy są jakieś plany, rysunki, projekty żagli, olinowania |
koszty całorocznego postoju w przystani (lato, zima) co w tym jest (boks na sprzęt, przechowanie łoża, prąd, woda, dozór) |
koszty wodowania/wyjęcia z wody |
koszty polisy na Bałtyk |
czy są jeszcze jakieś stałe koszty (przeglądy, certyfikaty, podatki, rejestracje) |
koszt rutynowego przeglądu silnika |
szacunkowy koszt rocznego zakupu drobnych części i dupereli |
WSZYSTKO INNE, O CO ZAPOMNIAŁEM ZAPYTAĆ |